Az egészségügyi szolgáltatók számára a digitális tér hatalmas lehetőségeket kínál a páciensek elérése és a szolgáltatásaik népszerűsítése terén. A keresőhirdetések olyan hatékony eszközök, amelyek segítségével az egészségügyi szolgáltatók célzottan és hatékonyan jeleníthetnek meg hirdetéseket a Google (és egyéb keresőmotorok) felületein. Az alábbiakban megpróbálok egy hiteles képet adni arról, hogy miként is működik a Google keresője, mik a keresőhirdetések, és hogyan lehet ezeket hatékonyan alkalmazni az egészségügyi szolgáltatások népszerűsítésében.
Kezdjük a kályhától
A Google 1998-ban indult, amikor két diák, Larry Page és Sergey Brin elkezdték fejleszteni az internetes keresőmotorjukat egy lepukkant garázsban Kaliforniában. Ami egyszerű keresőként indult, az mára a világ egyik legnagyobb tech-cége lett, birtokolva a világ két legnagyobb keresőmotorját (Google és Youtube), a világ legtöbbet használt böngészőjét (Chrome), e-mail szolgáltatását (Gmail) és rengeteg más szolgáltatást biztosítva a mindennapi felhasználáshoz.
Hogyan működik a kereső?
A Google keresőmotorja az alábbi lépéseken keresztül talál meg információkat a felhasználók számára:
- Kulcsszavak megadása: a felhasználók a keresőmezőbe beírják a keresési szándékuknak megfelelő kulcsszavakat vagy kifejezéseket. Ez lehet konkrét információ, termék, szolgáltatás, vagy bármilyen témával kapcsolatos kérdés.
- Keresési lekérdezés értékelése: a Google algoritmusai elemzik a beírt kulcsszavakat, majd a releváns találatokat keresik a weben. Az algoritmusok számos tényezőt vesznek figyelembe, például a weboldal tartalmát, minőségét, a kulcsszavak relevanciáját és a linkek struktúráját.
- Rangsorolás és eredmények megjelenítése: a Google a találatokat rangsorolja relevancia, minőség és egyéb szempontok alapján. A legrelevánsabb és legmagasabb minőségű weboldalak kerülnek az első oldalakra. Az eredményeket a felhasználónak listaként jeleníti meg, ahol a legvalószínűbb válaszok az első helyeken találhatók.
- Keresőhirdetések megjelenítése: a keresőmotorok keresési eredményei között megjelenhetnek keresőhirdetések is. Ezeket a hirdetéseket a vállalkozások fizetik és azok jelennek meg, amelyek a felhasználó keresési szándékának megfelelnek és magas minőségűek.
Ezen folyamatok révén a Google keresőmotorja gyorsan és hatékonyan szolgáltat információkat a felhasználóknak, segítve őket a keresett tartalom megtalálásában a világhálón – nagyjából annyi idő alatt egy keresés esetében, mint amennyi idő alatt a következő négy szót olvasta el.
Organikus vs. fizetett találatok
A fizetett (hirdetési) és az organikus találatok közötti különbség a keresőmotorok találati oldalain látható eredmények típusában és megjelenésében rejlik:
1. Fizetett (hirdetési) találatok:
- Szponzorált hirdetések: a keresőmotorok találati oldalain található első pár pozícióban látható hirdetések. Ezeket a vállalkozások fizetik annak érdekében, hogy a kiválasztott kulcsszavakra való keresések esetén a hirdetésük megjelenjen.
- Megjelenés: ezek a találatok külön blokkban, egyértelműen megjelölve jelennek meg, „Hirdetés”, vagy „Szponzorált” felirattal.
2. Organikus találatok:
- Nem fizetett találatok: az organikus találatok nem szponzoráltak és a keresőmotor algoritmusa által meghatározott rangsor szerint jelennek meg.
- Megjelenés: általában az organikus találatok a fizetett hirdetéseket követik a találati oldalon. Nincs külön „Hirdetés” jelzés és a találatok sorrendje csak a relevancia és minőség alapján történik, költéssel nem lehet rajta hirtelen módosítani.
Fő különbségek:
- A fizetett találatokat a vállalkozások vásárolt hirdetésként fizetik meg, míg az organikus találatok ingyenesen jelennek meg a keresési eredmények között.
- A fizetett hirdetések gyorsan megjelenhetnek a keresőben, míg az organikus találatok hosszabb időt vehetnek igénybe a rangsorolás és az indexálás folyamata miatt.
- A fizetett találatok megjelenése azonnal leáll, ha a hirdető nem folytatja a hirdetési költségek kifizetését. Az organikus találatok tartósabbak és stabilabbak, de a rangsoruk változhat az idő múlásával és az algoritmusváltozások hatására.
Mindkét típusú találat fontos szerepet játszik a keresőmotorok eredményeiben és a vállalkozásoknak figyelembe kell venni mindkettőt az online láthatóságuk optimalizálása érdekében.
A keresőhirdetések
A mai cikkben a fizetett (hirdetési) találatokkal foglalkozunk. A Google Ads egy online hirdetési platform, amely lehetővé teszi a hirdetőknek, hogy hirdetéseiket megjelenítsék a Google keresési eredményeiben és más Google hálózati helyeken.
Na de hogyan?
A keresőhirdetések sikerének kulcsa részben az aukciórendszerben rejlik, amely meghatározza, hogy mely hirdetések jelennek meg a felhasználóknak. Az egészségügyi szolgáltatóknak érdemes megérteniük ezt a folyamatot a hatékony kampányok tervezése érdekében. (Reklám: képzéseimen foglalkozok a keresőhirdetésekkel is. Reklám vége.)
- Licit a kulcsszavakra
- A hirdetők kiválasztanak kulcsszavakat, amelyekre szeretnék megjeleníteni hirdetéseiket.
- Megadják, mennyit hajlandóak fizetni egy kattintásért (CPC, cost-per-click) vagy ezer megjelenésért (CPM, cost-per-mille), esetleg a hirdetésből származó konverziókért.
- Minőségi értékelés
- A Google algoritmusa minőségi értékelést hajt végre a hirdetés és a hozzá tartozó weboldal minősége alapján.
- A minőségi értékelés magában foglalja a relevanciát, a hirdetésszöveg minőségét, a célcsoportra való megfelelést, a várható átkattintási arányt (click-trough-rate / CTR) és az érkezési oldal minőségét.
- Rangsorolás számítása
- A Google egy rangsorolási pontszámot számol ki minden hirdetés és kulcsszó kombinációhoz.
- A rangsorolási pontszám a licit és a minőségi értékelés kombinációja.
- Nyertes hirdetés meghatározása
- Az aukció során a legmagasabb rangsorolási pontszámot elért hirdetés lesz a nyertes.
- Az elnyert hirdetés megjelenik a keresőmotor találati oldalán a releváns keresésekre.
- Fizetési rendszer
- A hirdető csak akkor fizet, ha valaki rákattint a hirdetésére (cost-per-click / CPC esetén).
- A fizetés az aukciót megelőzően nem történik meg és csak effektív felhasználói interakciók esetén keletkezik költség.
Ez az egész folyamat szintén kevesebb idő alatt játszódik le a Google rendszerében, mint ennek a mondatnak az elolvasási ideje.
Hogyan használjuk ki mindezt a magánegészségügyben?
A magánegészségügyi szolgáltatóknak a keresőhirdetések használatát nem külön projektként, hanem a digitális marketing stratégiájuk részeként kell kezelniük. Fontos, hogy a keresőhirdetéseket (ahogy más digitális kampánytípust, platformot se!) ne egy külön entitásként kezeljük a marketing mixben, hanem illesszük be a stratégiába, valamint az értékesítési tölcsérbe. (Vajon a felhasználó akkor is rákeresne a szolgáltatásunkra, ha nem találkozott volna előtte egy közösségi média hirdetéssel, vagy citylight plakáttal?)
Hogyan építsünk hatékony keresőkampányokat?
A hatékony keresőkampányok építése kulcsfontosságú a digitális marketing mix megfelelő hatékonyságához. Az alábbiakban részletezett lépések segíthetnek abban, hogyan hozzunk létre egy hatékony keresőkampányt:
1. Célok meghatározása:
- Specifikus célok: határozzuk meg, hogy mit szeretnénk elérni a keresőkampánnyal. Lehet ez az értékesítés erősítése, lead generálás, márkaismertség növelés, stb.
2. Kulcsszókutatás:
- Releváns kulcsszavak: végezzünk kulcsszókutatást annak érdekében, hogy azokat a kulcsszavakra hirdessünk, amelyeket a célközönség valószínűleg keresni fog a termékei vagy szolgáltatásai után. Ebben segítségünkre lehet a Google kulcsszótervezője, a Google Search Trends, és egyéb, harmadik féltől származó platformok (pl. SEMrush).
3. Optimalizált hirdetésszövegek:
- Figyelemfelkeltő címek és leírások: készítsünk olyan hirdetésszövegeket, amelyek figyelemfelkeltőek, megfelelő hosszúságúak, informatívak és a célközönség nyelvén szólnak. Fontos, hogy a hirdetésszövegek relevánsak legyenek, reflektálva a kiválasztott kulcsszavakra.
4. Megfelelő bővítmények használata:
- Hirdetési bővítmények: vegyünk fel bővítményeket, például helyi elérhetőségeket, hívásbővítményt, oldalak linkjeit vagy egyéb hasznos információkat, amik segíthetnek még relevánsabbá tenni a hirdetési találatot a felhasználók számára.
5. Budget:
- Költségtervezés: határozzuk meg, mennyit vagyunk hajlandóak fizetni egy kattintásért, egy konverzióért, vagy ezer megjelenésért. Figyeljünk a kampányok költséghatékonyságára és az elérni kívánt eredményekre.
6. Konverziókövetés beállítása:
- Konverziókövetés: állítsunk be a konverziókövetést, hogy láthassuk, hogy azok a felhasználók, akik a hirdetésekre kattintva megérkeznek a weboldalra, végrehajtják azokat a műveleteket, amiket szeretnénk (időpont foglalás, hírlevél feliratkozás, telefonhívás, stb.). A weboldal tervezésénél már érdemes figyelembe venni ezeket a konverziókat, illetve azt, hogy később hogyan optimalizálhatjuk ezeket a konverziós folyamatokat.
7. Tesztelés és optimalizáció:
- A/B tesztelés: végezzünk A/B teszteket a különböző hirdetések, kulcsszavak vagy címsorok hatékonyságának összehasonlítására.
- Rendszeres optimalizáció: vizsgáljuk meg a kampány adatait rendszeresen és optimalizáljuk a hirdetéseket a legjobb eredmények érdekében.
8. Mérés és elemzés:
- Analitikai eszközök használata: alkalmazzunk analitikai eszközöket a kampány teljesítményének mérésére és elemzésére.
- Adatokból levonható tanulságok: hozzunk döntéseket az adatok alapján és alkalmazzuk a tanulságokat a jövőbeli kampányokban.
9. Tartalmi összehangolás más csatornákkal:
- Összehangolás más marketingcsatornákkal: győződjünk meg arról, hogy a keresőkampányaink összhangban vannak más online és offline marketingtevékenységekkel.
A keresőhirdetések integrálása a marketing stratégiába folyamatos tervezést, mérést és optimalizációt igényel. Az egyes lépések során a fent említett elvek alapján érdemes az üzenetet és stratégiát az üzleti célkitűzésekhez és a célcsoporthoz igazítani. A fenti lépéseket figyelembe véve és rendszeresen optimalizálva, a keresőhirdetések hatékony eszközként szolgálhatnak a magánegészségügyi szolgáltatók számára, hogy növeljék az online láthatóságukat és bevonzzák a potenciális pácienseket.
Amennyiben a cikkem alapján úgy érzi, hogy érdemes lehet áttekinteni közösen a marketingstratégiát, illetve a keresőhirdetések teljesítményét, vegye fel velem a kapcsolatot a lenti űrlapon, e-mailben, vagy telefonon.